Voedingsadviezen en leefwijze


Wanneer je een gezond en gevarieerd voedingspatroon hebt hoef je tijdens de zwangerschap niet te veranderen. Een veel gehoorde fabel is dat je voor twee moet eten. Dit is niet nodig. Wanneer je gezond eet komt je kind niets tekort.

Voedingssupplementen zijn bij een gezonde en gevarieerde voeding in de zwangerschap niet nodig. Wanneer je toch graag een supplement wil slikken zorg en dan voor dat dit een tablet is die speciaal voor zwangere vrouwen is. De hoeveelheid van bepaalde vitamines is hierin aangepast zodat je er niet teveel van binnenkrijgt.
Foliumzuur is een belangrijke B-vitamine. Het slikken van foliumzuur verkleint de kans op een hazenlip, open rug en open hoofdje. Advies: start met foliumzuur 4 weken voordat je zwanger bent tot en met 10 weken.
Drink het liefst 2 liter vocht per dag. Je darmen kunnen door hormoonveranderingen trager gaan werken. Wanneer je voldoende drinkt en volkorenproducten eet help je je spijsvertering.

Eet niet teveel drop. In drop zit zoethout wat kan zorgen voor een verhoging van je bloeddruk. Drink ook niet meer dan 2 kopjes zoethoutthee per dag.

In rauw vlees en ongewassen groente en fruit kan een parasiet zitten die toxoplasmose vooroorzaken. Dit kan voor aangeboren afwijkingen bij het kind zorgen. Toxoplasmose kan ook voorkomen in de ontlasting van katten. Het advies is om op te passen met het verschonen van de kattenbak en handschoenen te dragen bij werken in de tuin. Advies: Eet geen biefstuk, filet americain, tartaar, rosbief en ossenworst. Was groente en fruit, ook de voorgesneden groente uit de supermarkt. Denk aan hygiëne.

Vis is heel gezond voor jou maar ook voor je kind. De vetzuren, omega 3 en 6, zijn goed voor de hersenontwikkeling. Eet geen voorverpakte gerookte vis. In de vacuümverpakking kunnen bacteriën ontstaan. Gerookte vis bij de visboer vandaan kun je wel eten als het dagvers is. Vis uit blik en uit de vriezer kun je eten. Eet geen sushi met rauwe vis erin en pas op met schaal- en schelpdieren. Ook is het niet verstandig om verse tonijn te eten. Hier kunnen zware metalen in zitten. Tonijn uit blik en uit de vriezer mag je wel eten.

In rauw-melkse kazen kan de listeria bacterie voorkomen. Ook deze infectie kan aangeboren afwijkingen bij het kind veroorzaken. Wanneer de kaas is gemaakt van gepasteuriseerde melk kan deze zonder probleem gegeten worden. Indien er op de verpakking ‘au lait cru’ staat is de kaas van rauwe melk gemaakt en adviseren wij deze niet te eten.

In lever zit een hoge hoeveelheid vitamine A. Teveel kan schadelijk zijn voor het kind. Eet geen lever of orgaanvlees als hoofdmaaltijd in de zwangerschap en niet meer dan 1 boterham per dag met leverworst, paté of smeerworst.

Roken, alcohol en drugs wordt afgeraden in de zwangerschap en daarbuiten. Het brengt gezondheidsrisico’s mee voor jou en je kind.

Paracetamol kun je in de zwangerschap gebruiken. Neem wel de standaard zonder codeïne of coffeïne. 6 tabletten van 500 mg per dag is geen probleem. Aspirine als ibuprofen wordt niet geadviseerd.

De sauna is een plek om heerlijk te ontspannen. Dit mag je in de zwangerschap dan ook blijven doen. Het advies is om de eerste 3 maanden niet naar de sauna te gaan omdat het embryo dan volledig ontwikkelt. Daarna kun je wel weer gaan. Luister altijd goed naar je lichaam en zit niet te hoog. De infrarood sauna wordt afgeraden. Deze gaat te diep het lichaam in.

Sporten is goed voor je lijf. Ook als je zwanger bent. Door regelmatig te sporten versterk je je spieren en houd je je conditie op peil. Bij sporten wordt de bloeddoorstroming bevorderd waardoor de bloedtoevoer naar je kind wordt vergroot en hij meer voedingsstoffen krijgt. Er zijn een aantal sporten die niet mogen in de zwangerschap. Denk dan aan parachutespringen, bungeejumpen, diepzeeduiken, skiën en probeer contactsporten te mijden.

Gemeenschap in de zwangerschap kan geen kwaad. Je kind is goed beschermd in de baarmoeder en merkt hier helemaal niets van. Het kan zijn dat je door misselijkheid of vermoeidheid in het eerste trimester geen zin hebt. Dit is heel normaal. Vaak komt dat wel weer terug in het tweede trimester wanneer ook je energie weer terugkomt. Gemeenschap kan niet zorgen voor een miskraam, wel kun je door een goede doorbloeding van de vagina wat bloed verliezen. Dit is normaal. Je kunt beter geen gemeenschap hebben wanneer je gebroken vliezen hebt, weeën voor de 37 weken of bloedverlies, of bij een voor de baarmoedermond liggende placenta (moederkoek).